Dla kogo witamina B12?

Redakcja Zdrowie 0 komentarze/y

Czym jest witamina B12 i za co odpowiada?

Witamina B12 to enzym, który zaliczany jest do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Do organizmu człowieka dostarczana jest głównie z pożywieniem pochodzenia zwierzęcego. Jest niezbędna w syntezie białek, enzymów oraz kwasu deoksyrybonukleinowego. Odpowiada za przewodnictwo nerwowe, za podziały komórek oraz jest kofaktorem wielu reakcji chemicznych. Występuje głównie pod postacią metylokobalaminy oraz cyjanokobalaminy. Najpopularniejsza jest cyjanokobalamina, sprzedawana jest najczęściej z witamin z grupy B dostępnych w aptekach, w swojej budowie zawiera atom cyjanku. Metylokobalamina uważana jest za lepszą, ponieważ jest łatwiej przyswajalna przez organizm człowieka. Nie wszyscy mogą stosować witaminę B12 w takiej formie, osoby z zaburzonym szlakiem metylacji powinny unikać tej formy.

Jak odczuwamy niedobór tej witaminy?

Po pierwsze, jeśli brakuje nam witamin z grupy B czujemy się zmęczeni oraz zaniepokojeni. Brakuje nam energii i jesteśmy drażliwi. Dodatkowo niedobór witaminy B12 powoduje, że chorujemy na anemię oraz narażeni jesteśmy na choroby neurodegeneracyjne jak Alzheimer czy Parkinson. Osoby z niskim poziomem tej witaminy narażone są bardziej na depresję. Dzieje się tak, ponieważ ta witamina uczestniczy w reakcjach tworzących neuroprzekaźniki (serotonina i dopamina).

Cyjanokobalamina – jak ją dostarczyć?

Jeśli nie chcemy łykać suplementów możemy zmodyfikować naszą dietę. Powinniśmy spożywać więcej pokarmów zwierzęcych (mięso, nabiał, ryby oraz jajka). Trudniej jest to zrealizować, gdy jesteśmy na diecie wegańskiej, musimy jeść wtedy witaminy syntetyczne.

 

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *